Friday, September 21, 2018

`Ai Ratmah bin Ilyas: Mantan Anggota LASWI

21 September 2018, melanjutkan heuristik terhadap Bapa Budi Priyatna, setelah penulis memfoto lokasi Gang Salèh masa kini.

'Kamu ti Gang Salèh bieu tèh?,' tanya Bapa Budi.

'enya ieu foto gapura jalan utamana,' jawabku sambil memperlihatkan foto ini.



'tah ieu pan gigireun sakolaan ÈsÈmPè, kamu asup deui ka jero teu ?,' Bapa kepada Budi.

'tadi mah henteu tapi harita awal taun dua rèbu tujuh belas kungsi nyebarkeun brosur pengobatan Syèh Yusuf ka jerona aya 7 gang deui èta di jerona,' jelasku.

'hareupeun gang ieu tèh baheula aya barak paragi nampung korban Jepang nu disebut Jugun Infu,' Bapa Budi menerangkan sisi sejarah lokasi kampung halaman Ibu 'Ai Ratmah bin Mama Ilyas.

'wah naha Bapa bisa apal ?,' tanyaku.

'Kapanan Ibu Ai tèh lamun balik gawè di Jawatan Karèta Api sok ngaliwat ka barak èta milu ngarawat para awèwè korban Jepang baheula tèh,' uraian Bapa Budi.

'Ibu `Ai tèh pan mantan Laswi, sarua jeung Bu Tikno ninina Andri, Umu Salamah, jeung Bu Rukmini, kabèh baheulana anggota Laswi,' Bapa membuka jalan sejarah kontribusi Ibu `Ai.

'Mangsa rèk ngarungsi ka Jogja, èta para awèwè mantan Jugun Infu, disebarkeun di loba tempat samèmèh hijrah. Ditempat-tempatkeun ka Pajagalan, aya ogè nu ka Sukajadi, jeung Tegallega. Bu Ai termasuk Laswi nu ngarawat para korban Jepang tèh mangsa balik deui ka Bandung kungsi panggih deui jeung salasahiji Jugun Ianfu nu lolobana Orang Jawa. Naha nya beut loba Orang Jawa nu jadi korbanna?', uraian Bapa Budi.

'Nya meureun lamun Jepang migawè paksakeun pala panduduk di hiji lokasi satempat hèg katingali ku pala panduduk sèjèn di tempat èta tangtuna babari bijil pambarontakan sabab katènjo langsung laku lampahna ku nu solidèr', penulis penulis.

'bèda lamun nu jadi korban didatangkeun ti tempat nu jauh meureunan penduduk di lokasi barakna ogè teu pati kasinggung,' analisis penulis.

Lalu Bapa Budi melanjutkan: 'Taun 1960, aya kènèh saurang korban nu inget ka Bu Ai. Korban ieu inget yèn harita kungsi dirawat ku Bu `Ai basa maranèhna baheula ditempatkeun di barak, di depan Gang Salèh, dirawat ku para anggota Laswi. Tuluy ku Ibu Ai diajak ka imah di Jalan Nilèm, matak èta Bapa Budi nyaho'.

Besoknya, penulis kata kepada Bapa Budi: 'ari basa aya korban Jugun Ianfu nuBadan ku Bu `Ai ka Nilem tèh pan taun 1960, ari harita Bapa eukeur berumur sabaraha taun?' 

'Salapan taunanlah,' jawab Bapa.

'wajar lamun kitu geus bisa inget kajadian-kajadian umur sakitu', simpulku.

Lalu aku berpikir: seandainya para Jugun Ianfu yang memiliki anak dari hasil pemantuan para serdadu Jepang semasa rèvolusi itu, dan kemudian merèka menikah secara normal dengan laki-laki dari kelompok penduduk setempat yang ingin menerimanya kemudian memiliki anak dari hasil pernikahan merèka, maka hubungan di antara anak pertama dengan anak selanjutnya adalah matèrilinèal dari matrilinèal.

Hal ini tiada lepas dari apakah proses produksi anak pertama dilakukan secara terpaksa maupun sukarèla, yang jelas matèri dengan maternal matrilinèal adalah berbèda. Matèri, ada unsur pembentuk sejarah keterpaksaannya. Adapun maternal, dalam matrilinèal tiada unsur keterpaksaan. Namun keduanya sama-sama bernasab matrilinèal.


No comments:

Post a Comment